Dnes aktuálne ukrajinský karikaturista Vladimír Kazanevský

Pranier

Vladimír Kazanevský našiel svoj nový domov v Prešove a úzko spolupracuje aj s Galériou kýchania mozgu pri organizovaní, príprave nových súťaží a výstav, ktoré sú pokračovaním predchádzajúcich projektov . „Napriek mimoriadne ťažkej situácii v ktorej sa Ukrajina momentálne nachádza, je náš vzájomný kontakt veľmi intenzívny„ – hovorí Peter Rázus manažér galérie kýchania mozgu v Prešove, a dodáva: – pretože náš spoločný dialóg je veľmi inšpiratívny a efektívny, povedané športovou terminológiou, je to priamy ťah na bránku. Vladimír Kazanevský je akceptovanou osobnosťou s vyhraneným názorom, ktorý pôsobí na svetovej scéne kresleného humoru štyri desaťročia a jeho obrázky sú diagnostikou spoločenských nálad deformovania verejnej mienky agresívnou manipuláciou totalitných diktátorov. Jeho tvorba bola v máji tohto roku ocenená prestížnou Cenou Kofiho Anana, ktorú udeľuje medzinárodná organizácia Freedom Cartoonists Foundation a mesto Ženeva. Koncom septembra tohto roku získal Vladimír Kazanevský Veľkú cena na 41. medzinárodnom festivale tlačových karikatúr v Saint Just Le Martel vo Francúzsku. Jeho obrázky sú uverejňované vo Washingtom Post , Nebelspalter, Kansai deeper, Krajina etc., spolupracoval pri zabezpečení výstavy AntiHybrid nielen na Slovensku, ale aj v Múzeu Tarasa Ševčenka v Kyjeve. Vystupuje aj ako publicista a teoretik kresleného humoru na medzinárodných konferenciách a jeho príspevky sú dostupné aj na portáli Cartoon Gallery, ktorý edituje slovenský výtvarník Karol Čizmazia. – Veľmi si vážim ochotu a bezprostrednú pomoc slovenských priateľov, ktorí nám pomohli s ubytovaním, úradnými záležitosťami, ale aj lekárskou starostlivosťou a zaraďovaním sa normálneho života, aj keď správy z Kyjeva sú mnohokrát veľmi bolestné, –  charakterizuje dobu pobytu na Slovensku Vladimír Kazanevský a pokračuje: – s pomocou projektu som získal z Fondu na podporu umenia štipendium na vytvorenie výstavnej kolekcie – Sloboda prejavu plus  realizácia štyroch výstav spojených s diskusiami pre študentov stredných a vysokých škôl. Tieto sa budú realizovať pri príležitosti Medzinárodného dňa študentstva, výročia Nežnej revolúcie, ale aj Medzinárodného dňa ľudských práv. Výstavy môžete navštíviť od 8. novembra 2022 v Univerzitnej knižnici Prešovskej univerzity, 10. novembra 2022 na Katedre rusistiky a východoeurópskych štúdií v Bratislave, 15.novembra vo Výmenníku na Brigádnickej ulici v Košiciach. Záverečná výstava bude 15. decembra 2022 v History Art &Music Clube v Humennom. Prezentácia knihy Pád dinosaurov bude súčasťou diskusie pre stredoškolských študentov v bratislavskom V-klube 25. októbra pod gesciou Slovenskej agentúry pre medzinárodnú rozvojovú spoluprácu a predbežne sa pripravujú výstavy v Piešťanoch, Novom Meste nad Váhom a centrách nezávislej kultúry v Prešove, Banskej Bystrici a v Trebišove.

Projekt Sloboda prejavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia…

Aj keď zúri vojna, múzy by nemali mlčať

Karikatúra a vojenská propaganda

Propaganda, agitácia, reklama sprevádzali civilizáciu v každej dobe. Prejavy propagandy nachádzame už v klinových zákonoch babylonského kráľa Hammurabiho z 18. storočia pred Kristom, v ktorých sú chudobní údajne chránení, no v skutočnosti sú potvrdené práva bohatých. Hlavnými nositeľmi propagandy sú verbálne správy, ktoré využívajú humor a satiru. Karikatúry tiež často slúžili ako nástroje propagandy.
Používanie karikatúry v propagande bolo obzvlášť výrazné v 16. storočí. Počas konfrontácie medzi katolíkmi a protestantmi vznikla skutočná vojna medzi karikaturistami. Na jednej strane začala armáda karikaturistov kritizovať katolíkov a pápežské duchovenstvo. Martin Luther privítal rozdávanie letákov s rytinami, na ktorých boli vyobrazení kardináli, biskupi, rehoľníci a ďalší kňazi, medzi ľudí. Populárne boli karikatúry Lucasa Cranacha. Jeho séria karikatúr „Umučenie Krista a Antikrist“ a „Pápežstvo“ boli štipľavými satirami na vyššie duchovenstvo. 
Iní karikaturisti zaútočili na reformátorov. Týchto umelcov veľmi povzbudzovalo pápežské duchovenstvo. Začali sa objavovať letáky, mince s karikatúrami Luthera a Kalvína.
Náboženská vojna v Európe pokračovala. Vo Francúzsku bol boj medzi katolíkmi a hugenotmi sprevádzaný aj konfrontáciou karikaturistov. Hugenotskí karikaturisti vo svojich rytinách zaútočili na Catherine de Medici a Svätú ligu. Priaznivci Ligy ostro kritizovali hugenotov. Vtedajšie parížske tlačiarne úplne prešli na tlač letákov s karikatúrami. Okrem toho vytlačili karikatúry protestantov a prívržencov Ligy.
Prudká propagandistická konfrontácia medzi karikaturistami vznikla začiatkom 19. storočia počas napoleonských vojen. Umelci sa začali zúrivo vysmievať Napoleonovi Bonapartemu, ktorý chcel vytvoriť nové impérium. Napoleona zosmiešňovali karikaturisti v Taliansku, Švajčiarsku, Španielsku, Holandsku, Británii, Rakúsku, Nemecku, Prusku a Rusku. Ktorý len Napoleon sa neobjavil v satirických listoch. Zobrazili ho napríklad v podobe psa utekajúceho pred strašnými ruskými medveďmi. Umelci z neho urobili mizerné kura, krotkého tigra a Harlekýna… Napoleon sa stal trpaslíkom, porovnávali ho s diablom a strašným monštrom. Napríklad anglický karikaturista James Gillray vytvoril asi sto karikatúr, ktorých hlavnou postavou bol Napoleon, zosobňujúci zlo sveta. 
Napoleon na takéto karikatúry reagoval bolestne. Obzvlášť nemal rád britských umelcov. V zmluve z Amiens teda požadoval, aby bola zahrnutá klauzula, aby boli karikaturisti postavení na roveň vrahom a falšovateľom, a tiež deportovaní do Francúzska na súdny proces (1).
Francúzski karikaturisti tej doby vytvorili satirické listy, v ktorých kritizovali nepriateľov napoleonskej ríše. Keď bol Napoleon odstavený od moci, francúzski umelci začali odhaľovať zverstvá spáchané bývalým cisárom.
Ďalší nárast informačnej konfrontácie medzi karikaturistami nastal počas prvej svetovej vojny. Rovnako ako počas napoleonských vojen, karikatúry zobrazovali satirické obrázky nepriateľov a tiež chválili ich vlastné jednotky a vládcov. Námety karikatúr, ktoré mali zvýšiť morálku vojakov bojujúcich krajín, často vznikali vo vládnych úradoch a posielali umelcom. Novinári povedali, že „… Smejú sa nielen vzadu, smejú sa dokonca aj v zákopoch“ (2).
Metódy a techniky súperových karikaturistov boli podobné. Ruskí karikaturisti vytvorili negatívne obrazy nepriateľských vojakov a dôstojníkov. Často boli zobrazovaní ako arogantní pedanti, hlúpi a zbabelí. Ruskí umelci zdobili svojich vlastných vojakov a snažili sa ich predstaviť ako statočných, statočných a dôvtipných bojovníkov.
V nemeckých karikatúrach vystupovali ruskí vojaci ako nekultúrni opilci alebo zradní a ozrutní kozáci. Ruskí dôstojníci boli často zobrazovaní s bičom, aby hnali vojakov do boja. Obraz Ruskej ríše bol prezentovaný vo forme obrovského medveďa. Takéto klišé sa však objavilo už dávno pred prvou svetovou vojnou. Počas napoleonských vojen bolo Rusko už často zobrazované ako nahnevaný a agresívny medveď. 
Nemeckí karikaturisti sa vysmievali aj vládcom nepriateľských štátov. Mikuláša II. v Nemecku považovali za zradcu Svätej aliancie. Takže v karikatúre „Bozk Judáša“ sa objavil na obrázku Judáša Iškariotského11. V tom istom čase sa Wilhelm II objavil v podobe Krista (3).
Na druhej strane sa satirickým hrdinom karikatúr ruských umelcov stal Wilhelm II. Karikaturisti ho zobrazovali ako pavúka, psa, líšku, mäsiara, Satana, Antikrista a spravidla v jeho slávnej prilbe s jednohlavým orlom.
V predvečer druhej svetovej vojny sa svetom prehnali nové vlny propagandistických kampaní. V karikatúrach sa čoraz častejšie objavovali témy očakávania vojny. Po nástupe A. Hitlera k moci sa stáva aktuálnou fašistická agresia. V masmédiách ZSSR sa objavujú karikatúry, v ktorých hlavnou témou bola možnosť novej vojny. Nemecko vykreslili umelci buď v podobe strašného kanca, alebo ako obrovského vlka, ktorý je pripravený pohltiť susedné krajiny. Po podpísaní paktu Molotov-Ribbentrop a paktu o neútočení medzi ZSSR a Nemeckom sa predmet propagandy dramaticky zmenil. V ZSSR bolo Nemecku zakázané kritizovať. Sovietski karikaturisti začali poslušne vykresľovať nemeckú armádu ako verných spojencov Červenej armády. Tento čas možno podmienečne nazvať spojením hviezdy s hákovým krížom.
Už v prvých týždňoch vojny začali sovietski umelci pohotovo reagovať karikatúrami na aktuálne dianie na fronte i v tyle. Ich výtvory boli vytlačené v miliónoch kópií v centrálnej tlači a v novinách prvej línie. Túto činnosť vykonával odbor propagandy a agitácie, ako aj odbor pre prácu s nepriateľskými vojskami. Sovietski vojaci v karikatúrach vystupovali ako mocní hrdinovia, vychvaľovali sa vojenské úspechy na frontoch. Jedným z popredných oficiálnych karikaturistov ZSSR počas vojny bol Kukryniksy. Ich karikatúry sa pravidelne objavovali na stránkach denníka Pravda a iných publikácií, na plagátoch. Hlavnou postavou karikatúr bol Hitler.
Karikatúry často zdôrazňovali jeho manickú túžbu po ovládnutí sveta. Niekedy bola spoločníčkou krvavého diktátora stará žena s kosou. Témou karikatúr bol aj súd, ktorý Fuhrera nevyhnutne čakal po skončení vojny.
Ďalším hrdinom karikatúr tej doby bol minister propagandy a školstva Tretej ríše doktor Goebbels. Tvorca nemeckej propagandy bol prezentovaný ako malý, chudý muž s obrovskou hlavou, vysokým otvoreným čelom. Nezabudnite na karikaturistov a talianskeho diktátora Mussoliniho. Umelci ho vnímali ako obrovského tučného muža v čiernej šiltovke, s buldočou tvárou. Hlavným publikom sovietskych propagandistických karikatúr boli občania ZSSR.
V propagande boli aktívni aj nemeckí karikaturisti. V predvečer vojny bol jednou z hlavných propagandistických tém v nacistickom Nemecku antisemizmus. Karikatúry na túto tému sa objavili v mnohých nacistických publikáciách, napríklad v novinách Der Stürmer (Búrka), v humoristickom časopise Lustige Blätter (vychádzal do roku 1944), satirickom časopise Simplicissimus a ďalších. Hrdinami karikatúr týchto publikácií boli vodcovia krajín koalície proti Hitlerovi, ako aj všetky obrázky, ktoré zodpovedali ideálom Adolfa Hitlera. Takýmito ideálmi boli národný socializmus, rasizmus, antisemitizmus a antiboľševizmus. Nacistická propaganda musela byť prístupná veľkej mase najzaostalejších jednotlivcov. Goebbelsovo ministerstvo propagandy sa stalo generátorom nepravdivých informácií, ktoré zachytili a šírili médiá. Často takéto informácie používali umelci pri vytváraní propagandistických karikatúr (4).
V Berlíne počas vojny vychádzali dva ruskojazyčné noviny Novoje Slovo a noviny pre vojnových zajatcov Klich. Na jeho vydaní sa podieľali propagandistické štruktúry Wehrmachtu. Hlavným cieľom karikatúr uverejnených v týchto novinách bol Stalin. 
Bol zastúpený v podobe hada, býka, tanku, indiána, diabla, monštra s pištoľovými fúzmi… Stalin sa často objavoval v karikatúrach v spoločnosti Churchilla a Roosevelta. Zároveň vyzerali ako komické postavičky (5).
Počas druhej svetovej vojny sa karikatúry aktívne používali na propagandistické účely vo všetkých bojujúcich krajinách. Umelci z krajín antihitlerovskej koalície vytvorili karikatúry, ktoré by mohli prispieť k víťazstvu nad Hitlerovým blokom.
Po druhej svetovej vojne sa svetové spoločenstvo neupokojilo. Vojny pokračovali. Občianske a hybridné vojny v Kórei, Číne, Angole, Vietname, Afganistane, Kolumbii… A sprevádzala ich aj propaganda a protipropaganda, na ktorej sa karikaturisti aktívne podieľali. To, že propagandistické karikatúry majú veľký manipulačný potenciál a sú účinným nástrojom na ovplyvňovanie povedomia verejnosti, bolo už dobre známe.
Sovietsky zväz bol počas studenej vojny izolovaný. Informácie o vojnách, na ktorých sa aktívne zúčastnili sovietske jednotky, boli v krajine utajované. Sovietski vojenskí cenzori postupovali podľa „Zoznamu informácií, ktoré je zakázané zverejňovať vo verejnej tlači, rozhlase a televízii“. Prvý odsek tohto dokumentu znie: „Je zakázané preukazovať účasť akýchkoľvek vojenských jednotiek ozbrojených síl ZSSR na vojenských operáciách na ochranu ZSSR a iných štátov po roku 1945, ako aj poskytovanie pomoci cudzím štátom“ (6). Účasť sovietskeho vojenského personálu na bojových operáciách v Afganistane, Kórei, Vietname, Angole, Mozambiku a Etiópii patrila medzi informačné tabu. V tom čase západné médiá vo veľkom šírili propagandistické materiály o týchto vojnách, vrátane karikatúr. ZSSR o svojej účasti vo vojnách radšej mlčal. Ozvala sa len kritika vplyvu západných krajín na tieto vojny. Napríklad v centrálnej tlači ZSSR sa občas objavili karikatúry o vojne v Afganistane. Takmer všetky však boli zamerané na odhalenie sponzorstva afganských mudžahedínov zo strany USA a Spojeného kráľovstva (7).
Vojny pokračovali aj v 21. storočí. Stačí pripomenúť občianske vojny v Kolumbii, Líbyi, Somálsku, Stredoafrickej republike, Sýrii, ako aj vojny medzi Iránom a Irakom, potom v Iraku… A tu to nebolo bez propagandistických karikatúr. Miestna vojna Ruska proti Ukrajine sa začala v roku 2014, keď Rusko anektovalo Krym a presunulo svoje jednotky na východ Ukrajiny. Treba si uvedomiť, že Rusko tajne plánovalo obsadiť Ukrajinu dávno pred začiatkom vojny. Propagandistická kampaň proti Ukrajine s dlhou a prepracovanou stratégiou Rusko systematicky vedie po celom svete od konca dvadsiateho storočia. Analytici z amerického výskumného centra RAND v roku 2016 nazvali ruskú propagandu „ohnivou hadicou klamstiev“ (8).
24. februára 2022 sa začala rozsiahla invázia ruských vojsk na Ukrajinu. Hlavným cieľom vojny bolo úplné začlenenie celého územia Ukrajiny do Ruskej federácie. To by bola etapa na dosiahnutie strategického cieľa – obnovenie impéria, vytvorenie novej superveľmoci. Podľa Putinovej doktríny bolo treba Ukrajinu okupovať, všetkých opozičných Ukrajincov zničiť a zvyšok zotročiť. Ukrajinské jednotky však kládli nepriateľovi tvrdý odpor. Demokratické krajiny poskytli Ukrajine vojenskú a finančnú pomoc. Vznikla protiputinovská koalícia. Ako v časoch všetkých vojen, aj v bojujúcich krajinách sa rozvinula široká propagandistická konfrontácia.
V ruských médiách bola zavedená tvrdá cenzúra. Mnohé opozičné publikácie boli uzavreté. Vojna proti Ukrajine nebola oficiálne vyhlásená, v Rusku sa tomu hovorilo špeciálna vojenská operácia. V krajine sa však rozbehla rozsiahla vojenská propagandistická kampaň. Ruskí propagandisti si osvojili metódy a techniky Goebbelsovej falošnej propagandy počas druhej svetovej vojny.
Nie všetci ruskí politickí karikaturisti jednoznačne podporovali Putinove vojenské doktríny. Niektorí z ruských umelcov emigrovali z krajiny na samom začiatku vojny z dôvodov politického protestu. Iní prestali vytvárať dojemné opozičné karikatúry zo strachu z represálií. Karikaturisti, ktorí podporovali Putinov režim, začali vytvárať karikatúry kritizujúce ukrajinskú armádu, banderovských nacionalistov, Pravý sektor, pluk Azov a kyjevskú juntu. Prezident Zelenskyj bol často karikovaný ako blázon.
Karikatúry kritizovali dodávky zbraní Ukrajine zo strany západných krajín, zosmiešňovali lídrov krajín z antiputinovskej koalície. Takéto karikatúry sa však v ruských masmédiách veľmi nešírili. Rusi majú výrazne obmedzený prístup k mnohým sociálnym sieťam. Ukázalo sa, že tentoraz oficiálne Rusko na rozdiel od čias napoleonskej, prvej a druhej svetovej vojny nepovažovalo karikatúru za dostatočne účinný nástroj propagandy. Ruskí proputinovskí umelci začali organizovať výstavy politických karikatúr, napríklad pod názvami „Maidan mozgu“, „Potrava pre delá“ a iné. Takéto výstavy však mohla navštíviť len obmedzená časť verejnosti. Proputinovskí karikaturisti začali žiadať, aby dostali politickú objednávku od štátu a aby sa ich propagandistické karikatúry široko replikovali. Ako príklad úspešnej propagandistickej karikatúrnej kampane uviedli medzinárodnú protiruskú výstavu „Diablova čerpacia stanica“, ktorá sa konala na Ukrajine v roku 2014 pri príležitosti Putinových narodenín. Táto výstava bola široko sledovaná v ukrajinských médiách a mala úspech aj v zahraničí (9).
Od samého začiatku totálnej vojny v roku 2022 sa politická karikatúra na Ukrajine riadila všetkými pravidlami vojenskej propagandy. Metódy a techniky takejto propagandy boli dobre vyvinuté počas vojnových období. Propagandisti by mali široko propagovať vojenské úspechy svojich jednotiek, inšpirovať nepriateľa strachom z porážky, zosmiešňovať nepriateľských veliteľov a vodcov a povzbudzovať nepriateľa, aby sa vzdal. Propaganda zajatia je jednou z účinných oblastí psychologického boja. Napríklad v období nepriateľstva pod vplyvom propagandy vo Vietname približne 250 tisíc vojakov komunistických síl dobrovoľne prešlo na stranu nepriateľa (10).
Hlavným terčom ukrajinských karikaturistov sa stal ruský diktátor Putin. V karikatúrach ho často prirovnávali ku krvavým diktátorom Hitlerovi a Stalinovi.
Vedľa týchto postáv sa obyčajne črtala stará žena s kosou. Putin sa objavil aj v podobe rôznych zvierat a hmyzu, z ktorých niektoré boli krvilačné, iné zábavné. Ruských vojakov zobrazovali umelci ako vrahov a záškodníkov. Vojenský symbol v podobe písmena Z bol porovnaný s nacistickým hákovým krížom. Obraz Ruska bol v karikatúrach prezentovaný ako stereotypný obrovský medveď. Karikaturisti nezabudli vykresliť ďalšiu hroznú stránku vojny: utečencov. Nechýbali ani karikatúry o falošnej ruskej propagande, Putinových vyhrážkach použitím jadrových zbraní vo vojne. A nakoniec sa v karikatúrach Putin ocitol v doku v Haagu.
Vlastenecká karikatúra je tiež nevyhnutnou súčasťou vojenskej propagandy a je určená na posilnenie národnej hrdosti. Takéto karikatúry boli široko distribuované vo virtuálnom priestore, publikované v tlači, na billboardoch. Napríklad v Odese boli aj výstavy karikatúr vojenskej propagandy. 20 kresieb z tejto výstavy bolo uverejnených v neslávne známej francúzskej publikácii Charlie Hebdo. V Minnesote (USA) sa konala výstava ukrajinských karikaturistov s názvom „Povedz nie vojne“ (11).
Nejednoznačný postoj k vojne na Ukrajine ukázali karikaturisti z rôznych krajín. Ruská agresia na Ukrajine bola oficiálne odsúdená vo väčšine krajín sveta. Vo svetových médiách, najmä v USA, vyšlo veľa karikatúr, ktoré odsudzujú agresívnu politiku Ruska na Ukrajine. Objavili sa však aj karikatúry, ktoré podporovali Putinovu politiku. Napríklad bieloruskí karikaturisti publikovali úprimne protiukrajinské karikatúry v novinách Minskaja Pravda (12). Oficiálny predstaviteľ čínskeho ministerstva zahraničných vecí Zhao Lijian predstavil na svojom účte na Twitteri karikatúru o udalostiach, ktoré sa odohrávajú na Ukrajine. Zobrazuje strýka Sama, ako nalieva oheň z pumpy s nápisom „Fuel“ okolo nápisu „Ukrajina“. Strýko Sam zároveň hovorí: „Prečo Čína nemôže urobiť viac, aby pomohla uhasiť tento požiar?“ (13).
Vo všeobecnosti sa s ukrajinskými utečencami v Európe a iných krajinách zaobchádzalo láskavo. V niektorých karikatúrach sa však odrážal aj odmietavý postoj k nim. Napríklad na obálke komiksového magazínu Charlie Hebdo bola karikatúra zobrazujúca auto s ľuďmi stláčajúcimi pedále pod kapotou. Nápis na obrázku znie: „Liter paliva sú dve eurá. Jazdite na Ukrajincoch – je to zadarmo“ (14).
Vojna na Ukrajine pokračuje. Spolu s vojenskými akciami na fronte pokračuje informačná vojna, na ktorej sa aktívne podieľajú karikaturisti.
Propagandistické karikatúry teda vždy slúžili a slúžia ako účinná psychologická zbraň pri porážke nepriateľov v časoch vojny. V časoch vojny v demokraciách, kde je sloboda prejavu normou, sa politickí karikaturisti môžu slobodne vyjadrovať. Ich propagandistické karikatúry sú široko rozšírené doma aj v zahraničí. Počas vojen v krajinách s totalitnými režimami je zavedená tvrdá cenzúra, propagandistická karikatúra je založená na falošných správach, ktoré distribuujú orgány týchto krajín.

Literatúra:

1.http://www.libma.ru/kulturologija/ozabochennost_statusom/p1.php
2. http://militera.org/research/articles/ts/t41590/
3. https://www.academia.edu/5756005/
4. https://propagandahistory.ru/59/Natsistskie-karikatury-vremen-Vtoroy-mirovoy/
5. https://mihalchuk-1974.livejournal.com/793182.html
6. https://vestnik.journ.msu.ru/books/2019/2/tsenzura-voennoy-pechati-v-period-voyny-v-afganistane/
7. https://zen.yandex.ru/media/onestory/11-sovetskih-karikatur-o-voine-v-afganistane-dushmany-dollary-i-ruka-vashingtona-611a357a90c7e2078ad32775
8. https://cyberleninka.ru/article/n/karikatura-kak-orudie-propagandy-v-period-pervoy-mirovoy-voyny/viewer
9. http://www.cartoonblues.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=17569
10. https://ren.tv/news/v-mire/849191-pobedit-do-nachala-voiny-sila-voennoi-propagandy
11. https://www.cartoonblues.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=17633
12. https://mlyn.by/tag/karikatury/
13. https://www.rbc.ru/rbcfreenews/62492eb39a79476f58bfab1a
14. https://regnum.ru/news/3685598.html

Zopár obrázkov autora

Vladimír Kazanevský

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments