Dnes aktuálne srbská popredná novinárka Mirjana Ranković Luković

ROZHOVOR: ALEKSANDAR ČOTRIĆ, NAJLEPŠÍ PRAVOREC 12. LETNEJ ULICE KABÁRA ERS

 Rozhovor so srbským humoristom Aleksandarom Čotrićom

Aleksandar Čotrić od roku 1984 publikuje aforizmy v novinách a časopisoch. Odvtedy až dodnes nás dokáže nevyčerpateľne zasypať tým špecifickým, pichľavým humorom, ktorý má za cieľ iniciovať naše myšlienkové pochody a predstaviť si nás nad bežnými situáciami z každodenného života, morálnymi a inými dilemami, ako aj nad trochu zabudnutou vlastnou kritikou (nie ) akcie v niektorých vyšších číslach, ktoré budú dôležité pre tých, ktorí prídu.
Aleksandar Čotrić je Cajetinskému publiku známy nielen vďaka aforizmom a satirickým príbehom, ktoré píše pre množstvo časopisov, ale aj vďaka niečomu osobnejšiemu, pretože v roku 2017 bol hosťom so svojimi kolegami: Dragutin Karl Minić, Vitomir Teofilović, Dušan Puačan, Bojan Ljubenović a Vladimir Ćalić. básnik Ljubivoje Ršumović a knižnica „Ljubiša R. Đenić“. Tento rok v auguste získal okrem mnohých ocenení, ktoré sa nedajú ľahko uviesť, ale všetky sa zmestili do jeho životopisu, aj cenu pre najlepšieho aforistu 12. „Summer Street Cabaret“ v Cajetine. Vynikajúci dôvod na opýtanie sa pána Čotrića: odkiaľ pochádza táto nevyčerpateľná, ostrá, kritická kontrola spoločenských javov a života všeobecne?

Dala vám vaša účasť na srbskej politickej scéne viac motivácie k ostrej kritike a čo vás v tejto oblasti v poslednej dobe najviac dráždi?

-V satire je zo všetkých literárnych žánrov najviac prítomná politika. Politika je však iba podnetom na vytvorenie umeleckého diela a rámca, v ktorom je umelecké dielo v centre pozornosti. Satiru som začal písať v roku 1984 a až o šesť rokov neskôr som sa podieľal na vytvorení opozičnej strany, ktorá bojovala proti totalitnému režimu a ktorá chcela v Srbsku nastoliť demokratický poriadok. Politika sa zaoberá viac nami a ako mnou. Ako z toho uniknúť, keď sa hovorí, v presnosti ktorého sa domnievam, že „všetko je politika“. Už v staroveku sa hovorilo o človeku ako o „zoon politikovi“, teda politickej bytosti. A pre tých, ktorí sa o politiku nezaujímali, potom vznikol pojem – idiot.
Zaoberanie sa politikou mi pomohlo alebo prekážalo pri písaní satiry rovnako ako niektorým iným srbským satirikom v minulosti alebo v súčasnosti, ktorí boli veľmi politicky angažovaní, napríklad Sterija, Zmaja, Lj. Nenadović, Domanović, Kočić, Pekić, Mihailović, Bećković … Ak vezmem do úvahy, že som poslanec, pripomínam, že našimi autormi boli Jovan Skerlić, Ivo Andrić, Dobrica Ćosić, Antonije Isaković, Brana Crnčević, Ljubomir Simović, Milovan Vitezovi Baljak, Petar Lazic, Sinisa Kovacevic…
Pri preklade aforizmov aforistov z Ruska, Slovenska, Bulharska, Poľska, Rumunska, Českej republiky a ďalších krajín som sa oboznámil s ich životopismi a dozvedel som sa, že niektorí z nich boli poradcami prezidenta, ministrov, veľvyslancov, poslancov národných parlamentov, poslancov Európskeho parlamentu, prezidentov strany, generáli armády … A úspešne zosúladili literárne a profesionálne nasadenie.
Snažím sa ničím nedráždiť, ale všetko pozorovať s určitým pokojom a chladne a pokojne reagovať na niektoré veci a javy v našej spoločnosti. V skutočnosti neexistuje téma, ktorá by nemohla slúžiť ako motív pre satirickú reakciu. Sú to: politika so všetkými jej prejavmi (voľby, strany, vláda, parlament …), ekonomika, kriminalita, súdnictvo, ekológia, médiá, rodové vzťahy, šport, kultúra …Často som sebakritický, takže sa obzerám späť za svojimi činmi . Český český aforista František Vimazal napokon v 19. storočí povedal: „Pozoruj seba a budeš satirik.“

Keď sa pozriete späť na prvé roky riešenia aforizmov a satiry, môžete si sami povedať, že ste boli vtedy miernejší alebo kritickejší?

-Mali by to hodnotiť ostatní – literárni kritici, kolegovia aforisti a čitatelia. Ale nemyslím si, že moja satirická čepeľ je otupená, pretože nemám autocenzúru. V skutočnosti všetko, čo napíšem, podpisujem svojím menom a zverejňujem to vo veľmi čítaných médiách. Keby som začal robiť kompromisy sám so sebou a s ostatnými, už by som nebol satirik. Berúc do úvahy, že v posledných rokoch som vydal knihy satirických aforizmov a príbehov a že som získal prestížne ocenenia za satiru na festivaloch a súťažiach v tuzemsku i zahraničí („Tipar“ v Čiernej Hore za najlepšie satirické dielo v bývalej Juhoslávii „Golden prilba „v Kruševaci“, cena „Rade Jovanovića“ za najlepšiu knihu aforizmov v srbskom jazyku …), myslím si, že je to jeden z ukazovateľov, že nie som miernejší ako som bol. Teraz som však skúsenejší, vyspelejší.

Čo je na písaní tejto krátkej literárnej formy najťažšie?

-Ja mi je najťažšie, keď nepíšem aforizmy. Stal sa pre mňa spôsobom myslenia a dokonca života. Vo všetkom hľadám inšpiráciu, témy, príležitosť pre aforizmus a pre jeho začiatok. Je veľmi dôležité, aby druhá časť aforizmu, teda pointa, bola neočakávaná, jedinečná, originálna, prinajmenšom nejednoznačná, ba dokonca nejednoznačná a samozrejme efektívna a zrozumiteľná. Je pre mňa ťažšie ako navrhnúť a napísať aforizmus, keď si musím vybrať a spracovať tie aforizmy, ktoré vyčnievajú od ostatných z množstva napísaného v zošitoch, aby som ich najskôr poslal redaktorom novín a až potom urobil konečnú voľbu pre knihu. V poslednej dobe nie je ľahké byť si istý, či aforizmus, ktorý ste napísali, je výlučne váš, alebo či ho niekto napísal skôr v rovnakej alebo podobnej podobe, čo si vyžaduje moje zapojenie, pomoc priateľov a čas na kontrolu.

Píšete aj aforizmy pre najmenších. Vydali ste súčasne dve knihy aforizmov pre deti: „Tvrdohlavá kniha“ určená pre deti do 11 rokov a „Práca pre deti“ pre starších žiakov základnej školy. Je to trochu oddych od tohto sveta dospelých a ich chýb a sú aforizmy venované deťom napísané s túžbou niečo ich naučiť alebo kritizovať?

-Píšem aforizmy pre deti s túžbou, aby ich predovšetkým bavili, rozosmievali, bavili, ale aj učili. Pre deti sa mi píše ťažšie ako pre dospelých. Je to zodpovednejšiapráca, pretože sa musím obávať, či sú niektoré správy, slová a témy vhodné pre deti, či sú zrozumiteľné, či pedagogické … Keď píšeme pre dospelých, žartujeme so všetkým a so všetkými a nemôžeme pracovať pri oslovovaní najmenších. Uvedomil som si to pred desiatimi rokmi, na začiatku vážnejšieho riešenia aforizmov pre deti, keď som musel vyhodiť viac ako polovicu napísaného, pretože to nebolo pre nich.
Na druhej strane sú deti tým najčestnejším publikom a okamžite vám dajú vedieť, či sa im páči to, čo im hovoríme, keď ideme do školy. Ich reakcie ma, našťastie, povzbudili a motivovali, aby som pre nich napísal. Doteraz som vydal tucet kníh pre deti, niektoré vyšli v Slovinsku a Severnom Macedónsku a tri chvíle ma obzvlášť potešili: ocenenie študentov belehradských škôl „Dositejevo pero“ za „Detský biznis“ ako najlepšiu knihu pre deti toho roku, uznanie za kreativitu pre deti Združenia spisovateľov Srbska „Mihailo Ćupović“, pomenovaného po významnom čajetinskom spisovateľovi a zahrnutí mojich aforizmov do učebníc pre tretí a štvrtý ročník základných škôl v Srbsku. Kolega Srdjan Dincic napísal: „Predstavte mi učebnice až po smrti. Živý sa už nevraciam do školy. ““ No stalo sa mi, že som sa na celý život vrátil do základnej školy. A nevadí mi to.

Všetko, čo napíšete, zanechá stopu v čase a priestore a určitým spôsobom môže ovplyvniť tých, ktorí to čítajú. Kto je vo svete aforizmov tým, kto vám mohol byť príkladom alebo povzbudením?

 – Prvé aforizmy som čítal v roku 1978, keď som bol študentom piateho ročníka základnej školy, v knihe „Školský vek“ Milovana Vitezovića. Sú to myšlienky na školské zlomyseľnosti, študentskú lásku, trápenie so známkami, rodinné vzťahy, priateľstvo … Tieto aforizmy vo mne zanechali hlboký dojem a pravdepodobne som ich niesol podvedome, až keď som o štyridsať rokov neskôr začal písať sám pre seba. deti.
Na začiatku osemdesiatych rokov minulého storočia som čítal prvé satirické aforizmy v „The Hedgehog“ a tie o mužoch a ženách vo vtedajšom „Hedgehog Humor“. Z vtedajšieho autora si pamätám mená Rada Jovanovića z Užice, Rada Đergovića, Brane Crnčevića, Ljubiša Manojlovića, Radivoje Bojičića, Milovana Vržinu, Duška M. Petrović, Milenko Pajović … O niečo neskôr som začal čítať tlač pre študentov a mládež („Omladinske novine“, „Študent“, „Književnu reč“ …), v ktorej som objavil veľmi ostré, kritické a literárne veľmi úspešné aforizmy členov belehradského aforistického okruhu v r. vznikajúci: Aleksandar Baljko, Vitomir Teofilović, Petar Lazić, Vuk Gligorijević, Rastko Zakić, Radivoje Dangubić, Dušan Puača, Milan Todorov, Vladimir Jovićević Jova, Slobodan Simić, Srdjan Radulović … Všetci títo aforisti ma ovplyvnili, ale členovia BAK najsilnejší a najtrvalejší. Zo zahraničných autorov sa mi páčia aforizmy Poliaka Stanisława Jeży Lec (1909-1966), ktorého hrob som navštívil minulý rok vo Varšave a ktorého „Nečesané myšlienky“ som čítal prvýkrát v 19 rokoch. Tiež ma teší, že som ako prvý pred dvoma rokmi preložil niektoré jeho aforizmy do srbčiny a uverejnil ich v Antológii poľských aforizmov „Poľská cesta“.

Začiatkom augusta ste, ako sme už spomenuli, dostali cenu Cajetinskej knižnice pre najlepšieho aforistu 12. ročníka „Summer Street Er Cabaret“. Koľko bude okrem všetkých, ktorí doteraz zaslúžene zdobili vaše literárne dielo, znamenať ocenenie pochádzajúce z nášho Malého mesta?

– Po prvé, Cajetina nie je „malé miesto“. Je hlavným mestom srbskej horskej turistiky a miestom, ktoré má na kultúrnej mape Srbska čoraz zreteľnejšie meno. Prostredie, v ktorom sa narodil jeden Ljubivoje Ršumović, nemôže byť malé. Knižnica „Ljubisa R. Đenić “je na vrchole srbského knihovníctva, čo sa týka počtu, obsahu a rozmanitosti, nielen literárnych, ale aj umeleckých programov všeobecne.
A toto ocenenie je potvrdením, že som „nehrdzavel“. V skutočnosti sa mi už po štvrtýkrát dostáva uznania „Kabaret letnej ulice Ero“, ktorý hovorí o istej kontinuite. Cena je pre mňa obzvlášť drahá, pretože bola udelená v „Erskej republike“, kde podľa mnohých žijú najdômyselnejší ľudia v Srbsku. Členovia poroty sú tiež dôvodom na spokojnosť, pretože sa jedná o úctyhodné mená našej satiry a knihovníctva: Dr. Slobodan Simić, Neško M. Ilic, Zoran Bogdanovic a Ljiljana Rakic. Súťaž bola anonymná, čo má mimoriadny význam, pretože ľudia z poroty rozhodovali výlučne na základe prihlásených prác, a nie mien autorov.

Mirjana Ranković Luković

—————————————————–—-————————————————————
Ešte zostáva pár dní na to, kedy máte možnosť poukázať 2% z dane na podporu Humorikonu:
IČO: 42120977
Súpisné orientačné číslo: 1723/3

PODPORTE nezávislé médium. Všetok obsah na tejto stránke je bezplatný. Vaša podpora bude použitá na skvalitnenie stránok. Mimochodom, zaznamenali sme vyše 23 500 vzhliadnutí !!!

Môžete tak urobiť prevodným príkazom na účet:
IBAN: SK54 7500 0000 0040 0096 0499
Ďakujeme!
———————————————————————————————————————

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments