Dnes aktuálne spisovateľ Pavol Janík

Fejtón

Hlas (istanbulskej) kaviarne 

Vo verejnej komunikácii sa čoraz zreteľnejšie významovo posunul pojem kaviareň, pričom je zrejmé, že už nejde len o pohostinské zaradenie, ale aj o označenie záujmov, názorov a predstáv ľudí, ktorí majú dostatok času, aby ho trávili záhaľčivým spôsobom. V minulosti sme poznali hanlivé spojenia typu kaviarenskí povaľači a krčmové reči, teraz už nadobudol v mediálnom prostredí výsadné postavenie hlas kaviarne bez prívlastkov – s výnimkou geografických adjektív: pražská kaviareň, bratislavská kaviareň a podobne.

Trocha zabúdame, že prvé kaviarne vznikli po roku 1550 v Istanbule. Od polovice 17. storočia sa začali udomácňovať v celej Európe. Ku koncu 18. storočia sa z nich stali priestory politických diskusií, v 19. a 20. storočí sa vyprofilovali ako miesta stretnutí predstaviteľov umenia a kultúry. Od konca 80. rokov minulého storočia sa v našich končinách stali obľúbenými strediskami vekslákov, ktorí sa v nasledujúcom procese privatizácie zmenili na podnikateľov zrastených so štruktúrami organizovaného zločinu.

Spoločenská kasta, ktorá sa s pocitom vlastnej nadradenosti necháva charakterizovať symbolickým pomenovaním kaviareň, si teda môže pokojne vybrať z pomerne širokej palety možností, na ktoré historické tradície nadväzuje – od rozširovania vplyvu Osmanskej ríše cez nezáväzné politické táranie až po výstrelky bohémskeho života či streľbu skutočných mafiánov.

Aké je však východisko zo skľučujúcej situácie, do ktorej nás spoločnými silami uvrhli navzájom znepriatelení i zákulisne finančne spriaznení chvastúni všetkých ideologických odtieňov? Nezanedbateľná časť radikálnej ľavice vníma ako jediné riešenie zmenu existujúceho systému, lenže každý spoločenský systém je produktom konkrétnych ľudí a zodpovedá dosiahnutému stupňu civilizačného vývoja. Systémy nie sú samospasiteľné, o ich kvalite rozhoduje kvalita ľudí na dôležitých pozíciách, čo zodpovedá všeobecne známym skúsenostiam s úlohou jednotlivých historických postáv vo vzdialenejších i nedávnych dejinách.

Žiaľ, po desaťročiach zhubného mediálneho vplyvu už verejnosť vôbec nie je schopná a ochotná odlíšiť skutočné osobnosti, za ktorými sú dosiahnuté výsledky v určitých profesijných oblastiach, vrátane preukázateľného medzinárodného renomé, od čírych produktov informačného priemyslu, marketingových stratégií, propagandistického pôsobenia, bezduchej mašinérie straníckych centrál a osobných priateľov politických lídrov, ktorí majú plné ústa demokracie a plné vrecká pokútne získaných peňazí.

Kto Shell má, je šelma! (aforizmy)
z knihy SATANOVISKO 

SLOGAN NA PREDAJ
AUDI – Okamih pravdy!

REKLAMA NA LEP
Týmto by to zlepili
aj totálni debili.

REKLAMNÝ KLAM
Kto pije pepsi,
ten bude sexy!

VÝHRADA
Čo máme proti coca-cole?
To, že nám oči kole!

MYSLÍM, TEDA STROM!
Chránim eko ako oko.

PÁCHATELIA PACHU
Chemické záchody
Juraja Dymytchora.

REKLAMA NA VYPNUTÉ RÁDIO
Bratia a sestry v Kristu,
počúvajte šum Twistu.

ROZHLASOVÝ ZEMEPIS
Šumava pod Tatrami.

ŠUMIVÉ ÚLETY
Šum šumivej tablety.

FINANČNÝ ÚSTAV
Tunel banka.

ODPORÚČANIE
Choďte rovno za nosom,
za najvyšším výnosom!

ANTIREKLAMA
Detský púder Aviril
ovzdušie nám zavíril.

ZDROJE ZÁVI(SLO)STI
Internet, fernet a véesžet.

REKLAMÁCIA 1
Reklama na CIA.

REKLAMÁCIA 2
Vinea chutí ako Nivea.

REKLAMÁCIA 3
Každý spozná,
že je hrozná.

REKLAMA NA ROPOVOD 1
S nami sa vám bude dobre ropovodiť.

REKLAMA NA ROPOVOD 2
Ropovodca celého Slovenska.

ÚPRIMNÁ NADÁCIA 1
Ťažíme z detských ťažkostí.

ÚPRIMNÁ NADÁCIA 2
S deťmi rastie naše šťastie.

Pite v pitevni! (aforizmy)
z knihy SATANOVISKO 

NEMIESTNA ZVEDAVOSŤ
Ako sa vám spalo v spaľovni?

ALKOHOL NIE JE METLA
Metla metie,
alkohol mätie.

RADOSŤ ZA DOSŤ
Burgundská šedá
kôra mozgová.

CENTRUM
Rumový metrák.

OPATRNÝ ALKOHOLIK
Keď riadi, tak riedi.

OPITÁ OPTIKA
Spoločenské zriedenie,
alkoholické zriadenie.

ALKOHOLICKÉ MINIMUM
Chyť chuť.

ALKOHOLICKÁ ZDRAVICA
Nech žije, kto pije!

ALKOHOLICKÁ HYMNA
Nad Tatrou sa blýska,
hromy divo pijú!

ALKOHOLICKÁ KLASIKA
Voľ radšej piť,
ako byť otrokom!

ALKOHOLICKÁ PRVÁ POMOC
Piť na poplach!

HRANIČNÉ POZNANIE
Vieme, koľko pije!

ALKOHOLICKÁ STRATÉGIA
Víťazná pitka.

PRÍPITOK
Slovo do pitky.

ALKOHOLICKÁ PSYCHOLÓGIA
Človek je rozumná pitosť.

ALKOHOLICKÁ SOCIOLÓGIA
Pitostná potreba.

ALKOHOLICKÁ AKTUALITA
Čas piť.

ALKOHOLICKÁ ZÁSADA
Pi a nechaj piť!

ALKOHOLICKÁ RADOSŤ
Je nám sveta piť!

POKYN
Nalievaj a naliehaj!

 

Potlesk pre komára (aforizmy)
z knihy Dobrá zrada nad zlato 

VYSVETLENIE
To je tak, že tak to je.

RÁTAJTE S NAMI
Trinásť – Pán Boh pri násť.

ONESKORENÝ VINŠ
Niektoré manželstvá
vyzerajú ako rozprávka
o psíčkovi a mačičke,
iné ako príbeh
o kocúrovi a suke.

PODOBA ČISTO NÁHODNÁ
Svorka a svokra.

MENU
Tak krátko jeme,
a tak dlho nám bude
z toho zle.

STÁŤ
Štát po presune mäkčeňa.

SEXUÁLNY REALIZMUS
Malá nehnuteľnosť
ako tvrdá realita.

VŠESLOVANSKÁ VZÁJOMNOSŤ
Vodka – vodca nášho ľudu.

ZMIERENIE
Tak si tu starneme.

PENIAZE
Buď ležia na ulici,
alebo sú na ceste.

UPOZORNENIE
Nedotýkajte sa aforizmov
spadnutých na zem!

SMRTEĽNÉ NADŠENIE
Potlesk pre komára.

Pavol Janík
———————————————————————————————-
PODPORTE nezávislé médium. Všetok obsah na tejto stránke je bezplatný. Vaša podpora bude použitá na skvalitnenie stránok. Mimochodom, zaznamenali sme vyše 24 000 vzhliadnutí !!!

Môžete tak urobiť prevodným príkazom na účet:
IBAN: SK54 7500 0000 0040 0096 0499
Ďakujeme!
———————————————————————————————————————

 

 

 

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.