Dnes aktuálne Milan Kenda

Približujeme vám, vážená čitatelia v poradí už dvanástu knihu popredného slovenského autora, humoristu, spisovateľa, jedného  z najlepších aforistov nielen Slovenska Milana Kendu. Kniha má názov AFOROAFÉRY, vyšla z príležitosti jeho okrúhleho osemdesiatročného jubilea. Prináša výber z jeho aforistickej tvorby od roku 1962 po rok 2017. Čiže je to svetový unikát, pretože obsahuje  vyše 3000 výberových aforizmov od jediného autora! Súbor vznikol selekciou z množstva cca 12.000 aforizmov, ktoré autor Milan Kenda vytvoril za 54 rokov tvorby.

Prológ

 Táto v poradí dvanásta kniha s názvom AFOROAFÉRY, pripravená k môjmu osemdesiatročnému jubileu, prináša výber z jej aforistickej tvorby od roku 1962 po rok 2017. Držíte v rukách svetový unikát: Vyše 3000 výberových aforizmov od jediného autora! Súbor vznikol selekciou z množstva cca 12.000 aforizmov, ktoré som vytvoril za 54 rokov tvorby. Aforizmy sú roztriedené dosiaľ azda nevídanou, originálnou metódou – podľa rokov ich vzniku. Mám na to viacero dôvodov a podrobne ich objasňujem v druhej knižnej sekvencii s názvom AUTOINTERVIEW. Triedenie podľa jednotlivých rokov sa začína rokom 1962, pokračuje ďalšími jednotlivými rokmi a končí sa rokom 1998. A potom odrazu skok na veľkú periódu 1999 – 2017! Prečo? Nuž preto, že v čase už rozvinutého baskervillského kapitalizmu, denno-denne frustrovaný jeho výdobytkami, som na úkor klasických aforizmov uprednostňoval predovšetkým písanie jedovato kritických glos, na ktoré sa vtedy tešili najmä čitatelia Slovenských národných novín, a tvorbu ultramikroglos, útvarov viac alebo menej podobných aforizmom, ktoré som nazval politologizmami. Mnohé z nich ale nemajú nadčasovú hodnotu, viažu sa na určitú konkrétnu udalosť a strácajú výpovednú hodnotu hneď, ako sa na motivačnú udalosť zabudne. Preto som v týchto prvých rokoch 21. storočia vytvoril relatívne málo nadčasových aforizmov a tie pre svoju nepočetnosť sa nedali usporiadať do jednotlivých ročníkov.
Druhou sekvenciou tejto knihy je AUTOINTERVEW – kombinácia memoárov s teóriou humoristicko-satirickej tvorby v čitateľsky atraktívnej a dynamickej podobe otázok a odpovedí. Memoárové fakty sú tu skĺbené s literárno teoretickými pasážami do akéhosi „literárneho životopisu” s dôrazom na širokospektrálnosť mojej tvorby, ktorú reprezentatívne predvádza moja desiata kniha USMIEVAVÝ JELEŇ /Vydavateľstvo DAXE, Bratislava 2015/.
AFOROAFÉRY sú ilustrované mojimi satirickými kolážami zo 60. a 70. rokov minulého storočia, čo podčiarkuje prierezový charakter tejto knihy. Je tu aj moja časopisecky často publikovaná koláž z PF 1969, kde sovietsky seržant na streche berlínskeho Reichstagu vystreľuje svetlicu na znak dobytia nacistického Nemecka – ale v mojej koláži z hlavne jeho signálnej pištole uniká čierny dym v podobe siluety vtedajšieho Česko-Slovenska. Do tejto knihy som umiestnil tiež koláž HOKEJISTA KAROL MARX – PF 1969, ktorú zaradili do expozície autorov časopisu Bumerang na výstave HUMOR BEZ HRANÍC v Múzeu umenia v rumunskom meste Konstanca roku 1996. V kolážovom duchu je vytvorená aj obálka, a to všetko s využitím dobových prvkov a kombinačného kolážového štýlu vtedajších čias, čo pre mňa znamená príjemnú ilúziu návratu do mladosti.
Dovetok: Mašlienky má autor Milan Kenda v knihe usporiadené podľa rokov. Budeme ich sporadicky uerejnovať, tak ako sú ozačené, podľa rokov:

Rok: 1962

 Kto inému jamu kope, tomu zvyčajne za to zaplatia.
Jeho svedomie prijíma len vopred ohlásené návštevy.
Ešte aj hypochondri zatajujú duševné choroby.
Každý priemer sa utešuje faktom, že existuje ešte aj polomer.
Bod sa slávnostne zaviazal, že dosiahne štvrtý rozmer.
Keď revolver vystrieľa všetky náboje, zostáva mu ešte autorita.
Kto sa vie bravúrne pohybovať v každej spoločnosti? Fráza.
Podľa názoru zálohovanej fľaše obsah sa stráca, len forma je večná.
Slabá kniha je ako slabá žena. Každý sa s ňou vyspí.
Fatalista je človek, ktorého osudom sa stal osud. Poslednou reorganizáciou sa šťastne vrátili do pôvodného stavu.
Vlčice niekedy vychovajú ľudí, častejšie ľudia vychovajú vlčice.
Pri nesprávnom zaobchádzaní vybuchujú ej sex-bomby.
Pristihol som tchora pod rozkvitnutým orgovánom. Môžem zodpovedne vyhlásiť, že nesmrdí.
Aj hlúposť je produktom najvyššie organizovanej hmoty.
Pokiaľ existujú hradby, nie je zle! Možno ich búrať.
Kompetencia zvyčajne prináša impotenciu.
Záprdky mávajú prekrásny, neporušený obal.
Nielen bambus je zároveň dutý i mocný.
Továreň na absolútno je len jedna, tá od Čapka, ale tovární na relatívno je habadej.
Neprekračuj masív! Na druhej strane je práve také isté údolie tieňov.
Pošpinil ma holub. Nereptal som. Prišlo to zhora.
Zapálil sa pre svoju vec. Jeho vec síce zhorela, ale on čmudí ďalej.
Podľa názoru žĺtka je slnko iba plagiát jeho ideálnej formy.
Premeniť vodu na víno nie je zázrak. Zázrak je, ak sa na to nepríde.
Je ako pevný statív. S jeho pomocou môžeme na pracovisku čokoľvek nafilmovať.
Kdejaký slnečník sa domnieva, že on hravo zatieni slnko.
V erotickom thrilleri rozuzlenie deja prichádza pri odväzovaní kravaty.
Pri bilancovaní života som nezvratne zistil, že môj anjel strážca musel mať amputované krídla.
Diabol mi všeličo našepkáva. Škoda, že mám taký slabý sluch!
Hlas svedomia býva trvale zachrípnutý.
Popol na hlavu si sypeme výhradne z cudzích obetí.
Utopil sa, ale odborne: s čerstvým vysvedčením z plaveckého kurzu.
Existujú hady so zlatou korunkou! V ústach.
Ľahko sa prikyvuje oslími ušami.
Najviac objavov urobia muži na pláži.
Červ zvyčajne šťastne prežije pád jablka.
Podľa názoru obdĺžnikov jedine v nich môžu nájsť primitívne štvorce dokonalosť dvojrozmernosti.
Ovocie hnevu býva červivé.
Pokrokové ovady vždy a všade podporujú hubenie komárov.
Všetky imitácie vyzývajú k ničeniu originálov s odôvodnením, že originály podporujú snobizmus.
Ihla v päte sa domnieva, že skáčeme od radosti nad jej nájdením.

Milan Kenda

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments